Krav for RO2 og RO3

Det en del utstyr du må ha på plass for å kunne operere luftfartøy uten fører om bord. Dette gjelder også de som allerede har operatørtillatelse.

Du må sørge for at fartøyet ditt kan gjennomføre den flygingen du har planlagt. Skal du fly om natta må du være godkjent som RO2- eller RO3-operatør og luftfartøyet må ha markeringslys. Dag vil si når senter av solen er 6° under horisonten eller høyere. I «Almanakk for Norge» kan du finne tussmørketabell for hele Norge.

Skal du som er RO2- eller RO3-operatør fly utenfor synsrekkevidde (BLOS) må fartøyet være utrustet med lavintense lys som lyser hvitt og med minst 10 candela lysstyrke. Dette lyset må også rotere eller blinke (strobelys) og ha minst 20 blink i minuttet.

Du må også sørge for at luftfartøyet har høydemåler eller lignende slik at du sikrer at flyging skjer under 120 meter. Fartøyet må også ha et sikkerhetssystem som automatisk setter det på bakken hvis du mister kontrollen.

Flyr du fly (faste vinger) skal også du ha et tilleggssystem som sørger for at flyet kan lande kontrollert hvis en nødsituasjon oppstår. En alternativ løsning er at en annen pilot kan kontrollere flyet med en sekundærradio hvis den du har mister forbindelsen.

Krav til organisasjon: Du som er ansvarlig leder eller operativ leder må sette deg inn i og opparbeide kunnskap om de faktorer som kan være av betydning når du skal operere RO2 og RO3. Dette vil eksempelvis være emner som sikkerhet, luftrom, kommunikasjon, signaltetthet eller annen relevant informasjon innen luftfart (NOTAM, AIC, AIP, lokale luftromsbegrensninger med mer). Teknisk leder må kunne dokumentere eller godtgjøre nødvendig kompetanse innenfor fagområdet. Ansvarsområdet for ledende personell bør beskrives i operasjonsmanual.

Kontakt Luftfartstilsynet

  • Postadresse: Postboks 243 8001 Bodø
  • Besøksadresse: Sjøgata 45-47 8006 Bodø