Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 05/21 Regler for sivil statsluftfart med drone
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 05/21 25 FEB

Regler for sivil statsluftfart med drone

Denne AIC-N er utgått og erstattet av ny AIC-N 30/21.

Ny AIC-N 30/21 finnes her.

Sivil statsluftfart med drone reguleres av forskrift 30. november 2015 om luftfartøy som ikke har fører om bord mv. (BSL A 7-1), jf. forskriftens § 69.

Operatører som utfører sivil statsluftfart må derfor operere i samsvar med bestemmelsene som gjelder for RO1, RO2 eller RO3, alt etter hvilken av disse kategoriene virksomheten faller inn under.

Hva slags virksomhet som anses som sivil statsluftfart følger av forskriftens § 69: «..sivil statsluftfart med offentligrettslig formål i forbindelse med politivirksomhet, tollvirksomhet, offentlig søk- og redningstjeneste, brannslukking, kyst- og grensevakt eller lignende aktiviteter og tjenester.»

I den grad virksomheten ikke faller inn under eksemplene som er nevnt i bestemmelsen, vil en konkret vurdering være avgjørende for om det skal anses som sivil statsluftfart. Det avgjørende i den sammenheng vil da være om flygingen har et offentligrettslig formål som nevnt i bestemmelsen. Luftfartstilsynets tolkning av dette er at flygingen må skje som ledd i myndighetsutøvelsen til det aktuelle offentlige organet, for eksempel at drone brukes til å utføre statlig kontrollvirksomhet. Annen bruk av drone, for eksempel av et offentlig organs kommunikasjonsavdeling, vil ikke være å anse som sivil statsluftfart.

Statlige organer er selvassurandører, og oppfyller dermed kravet til forsikring uten å tegne ekstra droneforsikring.

Ved tvil om bruken av drone er å anses som sivil statsluftfart bør Luftfartstilsynet kontaktes for nærmere avklaring.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev