P.O. Box 243
8001 Bodø
Regler for sivil statsluftfart med drone
Denne AIC-N er utgått og erstattet av ny AIC-N 30/21.
Sivil statsluftfart med drone reguleres av forskrift 30. november 2015 om luftfartøy som ikke har fører om bord mv. (BSL A 7-1), jf. forskriftens § 69.
Operatører som utfører sivil statsluftfart må derfor operere i samsvar med bestemmelsene som gjelder for RO1, RO2 eller RO3, alt etter hvilken av disse kategoriene virksomheten faller inn under.
Hva slags virksomhet som anses som sivil statsluftfart følger av forskriftens § 69: «..sivil statsluftfart med offentligrettslig formål i forbindelse med politivirksomhet, tollvirksomhet, offentlig søk- og redningstjeneste, brannslukking, kyst- og grensevakt eller lignende aktiviteter og tjenester.»
I den grad virksomheten ikke faller inn under eksemplene som er nevnt i bestemmelsen, vil en konkret vurdering være avgjørende for om det skal anses som sivil statsluftfart. Det avgjørende i den sammenheng vil da være om flygingen har et offentligrettslig formål som nevnt i bestemmelsen. Luftfartstilsynets tolkning av dette er at flygingen må skje som ledd i myndighetsutøvelsen til det aktuelle offentlige organet, for eksempel at drone brukes til å utføre statlig kontrollvirksomhet. Annen bruk av drone, for eksempel av et offentlig organs kommunikasjonsavdeling, vil ikke være å anse som sivil statsluftfart.
Statlige organer er selvassurandører, og oppfyller dermed kravet til forsikring uten å tegne ekstra droneforsikring.
Ved tvil om bruken av drone er å anses som sivil statsluftfart bør Luftfartstilsynet kontaktes for nærmere avklaring.