P.O. Box 243
8001 Bodø
Midlertidig tillatelse for luftfartøy uten sertifisering i henhold til DLM I NAT-regionen grunnet covid-19
Ref. ICAO State Letter EUR / NAT 20-0187.TEC (NAE/SUL) og EUR/NAT 20-0296.TEC (NAE/CUP). I henhold til refererte ICAO State Letters er det enighet om å tillate luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til NAT DLM å fly i luftrommet der dette kravet er innført i NAT-regionen.
Denne AIC erstatter AIC-N 23/20 30 JUN.
Hensikten med denne tillatelsen er å tilby mer fleksibilitet til operatører i planleggingen av flyginger i NAT-regionen under den pågående covid-19-krisen. Det kan oppstå situasjoner der operatører vil være avhengig av å anvende luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til DLM-krav.
NAT SPG (System Planning Group) har etablert NAT Datalink Mandate Temporary Accommodation Project Team (DLMTA PT). DLMTA PTs anbefaling til NAT SPG er å utvide perioden for tiltakene.
Tiltakene vil være gyldig fra 1. oktober 2020 til AIRAC 25. februar 2021 eller inntil 50 % av trafikknivået fra 2019 registreres, hvis dette skjer før den foreslåtte AIRAC-datoen.
Redusert trafikkvolum gir mer fleksibilitet i NAT-luftrommet. Ruteplanleggere og piloter anbefales å levere flygeplan og anmode om optimal flygeprofil for alle deler av flygingen, eksempelvis optimal rute, stegvise høydeendringer, anmodning om «cruise climb» og mest mulig økonomisk hastighet «ECON», som er i henhold til nylig implementerte regler i NAT-regionen om operasjoner uten fast hastighet (OWAFS).