Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 23/20 Midlertidig tillatelse for luftfartøy uten sertifisering i henhold til DLM i NAT-regionen grunnet COVID-19
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 23/20 30 JUN

Midlertidig tillatelse for luftfartøy uten sertifisering i henhold til DLM i NAT-regionen grunnet COVID-19

Ref. ICAO State Letter EUR/NAT 20-0187.TEC (NAE/SUL) og EUR/NAT 20-0296.TEC (NAE/CUP). I henhold til refererte ICAO State letter er det enighet om å tillate luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til NAT DLM å fly i luftrommet der dette kravet er innført i NAT-regionen.

Denne AIC-N erstatter AIC-N 11/20.

Denne midlertidige tillatelsen for luftfartøy som ikke er godkjent i henhold til DLM er avtalt på grunnlag av at medlemstatenes respektive tjenesteleverandører og organisasjoner vil sørge for at det tilknyttede sikkerhetsstyringsarbeidet er fullført før implementering, og at det ikke vil bli noen sikkerhets- og/eller operasjonelle begrensninger som følge av denne i NAT-regionen og i grenseområder mot andre regioner.

Hensikten med denne midlertidige tillatelsen er å tilby mer fleksibilitet til operatører i planleggingen av flyginger i NAT-regionen under den pågående COVID-19 krisen. Med bakgrunn i krisen kan det oppstå situasjoner der operatører vil være avhengig av å anvende luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til DLM-krav i NAT-regionen.

Denne tillatelsen vil være gyldig fra 01. april 2020 til 30. september 2020.

I tillegg til denne midlertidige tillatelsen informeres luftromsbrukerne i NAT regionen om at det, grunnet den pågående COVID-19 krisen, er stor reduksjon i trafikkmengde i regionen, og at det er større sjanse for å oppnå ønsket klarering. Ruteplanleggere og piloter anbefales å levere flygeplan og anmode om optimal flygeprofil for alle deler av flygingen, inkludert eksempelvis optimal rute, stegvise høydeendringer, anmodning om «cruise climb» og mest mulig økonomisk hastighet «ECON», som er i henhold til nylig implementerte regler i NAT-regionen om operasjoner uten fast hastighet (OWAFS).

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev