P.O. Box 243
8001 Bodø
Midlertidig tillatelse for luftfartøy uten sertifisering i henhold til DLM i NAT-regionen grunnet COVID-19
Ref. ICAO State Letter EUR/NAT 20-0187.TEC (NAE/SUL) og EUR/NAT 20-0296.TEC (NAE/CUP). I henhold til refererte ICAO State letter er det enighet om å tillate luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til NAT DLM å fly i luftrommet der dette kravet er innført i NAT-regionen.
Denne AIC-N erstatter AIC-N 11/20.
Denne midlertidige tillatelsen for luftfartøy som ikke er godkjent i henhold til DLM er avtalt på grunnlag av at medlemstatenes respektive tjenesteleverandører og organisasjoner vil sørge for at det tilknyttede sikkerhetsstyringsarbeidet er fullført før implementering, og at det ikke vil bli noen sikkerhets- og/eller operasjonelle begrensninger som følge av denne i NAT-regionen og i grenseområder mot andre regioner.
Hensikten med denne midlertidige tillatelsen er å tilby mer fleksibilitet til operatører i planleggingen av flyginger i NAT-regionen under den pågående COVID-19 krisen. Med bakgrunn i krisen kan det oppstå situasjoner der operatører vil være avhengig av å anvende luftfartøy som ikke er sertifisert i henhold til DLM-krav i NAT-regionen.
Denne tillatelsen vil være gyldig fra 01. april 2020 til 30. september 2020.
I tillegg til denne midlertidige tillatelsen informeres luftromsbrukerne i NAT regionen om at det, grunnet den pågående COVID-19 krisen, er stor reduksjon i trafikkmengde i regionen, og at det er større sjanse for å oppnå ønsket klarering. Ruteplanleggere og piloter anbefales å levere flygeplan og anmode om optimal flygeprofil for alle deler av flygingen, inkludert eksempelvis optimal rute, stegvise høydeendringer, anmodning om «cruise climb» og mest mulig økonomisk hastighet «ECON», som er i henhold til nylig implementerte regler i NAT-regionen om operasjoner uten fast hastighet (OWAFS).