Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 02/20 Konverteringsrapport nasjonale rettigheter til Part-66L
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 02/20 21 JAN

Konverteringsrapport nasjonale rettigheter til Part-66L

Overgangen fra norske nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, i henhold til BSL B 2-3, til EASA Part-66L vedlikeholdssertifikat (AML) for luftfartøy.

Generelt

Denne AIC beskriver overgangen fra nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, til tilsvarende Part-66L AML for luftfartøy.

Forordning (EU) 2018/1142 introduserer ny kategori L til Part-66 sammen med underkategorier L1-L5 for seilfly, motordrevne seilfly, ELA1 fly og ballonger (inkludert luftskip). Luftfartstilsynet viser også til AIC-N 22/19 16. juli.

Endringene i regelverket trådte i kraft 1. oktober 2019. Før det gjaldt de nasjonale kvalifikasjonssystemene i BSL B 2-3.

Luftfartstilsynet beskriver overgangen til Part-66L AML i konverteringsrapporten som ligger vedlagt. Konverteringsrapporten legges til grunn for saksbehandlingen. 

Konsekvenser

Nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, utstedt i henhold til BSL B 2-3, må være konvertert innen 1. oktober 2020 for fortsatt å kunne attestere for utført vedlikehold (CRS). Kun de som hadde nasjonale rettigheter per 1. oktober 2019 kan få konvertert disse til et Part-66L AML. 

Innehavere av gyldige nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, med utløpsdato etter 1. oktober 2020, kan også etter denne dato få konvertert dette, frem til utløpsdato. Etter 1. oktober 2020 kan man ikke lengre attestere for utført vedlikehold (CRS), før konverteringen har funnet sted.

Innehavere av nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, som ikke er konvertert innen utløpsdato, vil miste sin rettigheter uten muligheten til å få disse konvertert til Part-66L AML.

Personer under utdanning etter 1. oktober 2019 må fullt ut oppfylle utdanningskravene som følger av forordning (EU) 1321/2014 Annex III (Part-66) for å få utstedt et Part-66L AML.

Rettigheter

Rettigheter gitt i nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, vil kunne overføres til et Part-66L AML for luftfartøy.
Et Part-66L AML gjelder kun for vedlikehold av ikke-kommersielle, mindre luftfartøy, og innehaveren må sette seg inn i de plikter og rettigheter som følger med et Part-66L AML. Detaljene finner du i Annex III (Part 66).

Luftfartstilsynet gjør oppmerksom på at et Part-66L AML ikke er gyldig før det er signert av innehaveren.

Søknad

Søknad om overgang av nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, til Part-66L AML for luftfartøy skal gjøres på søknadskjema EASA Form 19. Det anbefales at søknaden går via Norsk Luftsportforbund (NLF) som videresender denne med anbefaling til Luftfartstilsynet.

Gebyr

Gebyr for utstedelse av Part-66L AML for luftfartøy faktureres i henhold til «Forskrift om gebyr til Luftfartstilsynet mv.».

Se også

Konverteringsrapport nasjonale seilflyteknikere til Part-66L
Sjekkliste konvertering Part-66L AML
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev