P.O. Box 243
8001 Bodø
Konverteringsrapport nasjonale rettigheter til Part-66L
Overgangen fra norske nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, i henhold til BSL B 2-3, til EASA Part-66L vedlikeholdssertifikat (AML) for luftfartøy.
Generelt
Denne AIC beskriver overgangen fra nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, til tilsvarende Part-66L AML for luftfartøy.
Forordning (EU) 2018/1142 introduserer ny kategori L til Part-66 sammen med underkategorier L1-L5 for seilfly, motordrevne seilfly, ELA1 fly og ballonger (inkludert luftskip). Luftfartstilsynet viser også til AIC-N 22/19 16. juli.
Endringene i regelverket trådte i kraft 1. oktober 2019. Før det gjaldt de nasjonale kvalifikasjonssystemene i BSL B 2-3.
Luftfartstilsynet beskriver overgangen til Part-66L AML i konverteringsrapporten som ligger vedlagt. Konverteringsrapporten legges til grunn for saksbehandlingen.
Konsekvenser
Nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, utstedt i henhold til BSL B 2-3, må være konvertert innen 1. oktober 2020 for fortsatt å kunne attestere for utført vedlikehold (CRS). Kun de som hadde nasjonale rettigheter per 1. oktober 2019 kan få konvertert disse til et Part-66L AML.
Innehavere av gyldige nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, med utløpsdato etter 1. oktober 2020, kan også etter denne dato få konvertert dette, frem til utløpsdato. Etter 1. oktober 2020 kan man ikke lengre attestere for utført vedlikehold (CRS), før konverteringen har funnet sted.
Innehavere av nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, som ikke er konvertert innen utløpsdato, vil miste sin rettigheter uten muligheten til å få disse konvertert til Part-66L AML.
Personer under utdanning etter 1. oktober 2019 må fullt ut oppfylle utdanningskravene som følger av forordning (EU) 1321/2014 Annex III (Part-66) for å få utstedt et Part-66L AML.
Rettigheter
Rettigheter gitt i nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, vil kunne overføres til et Part-66L AML for luftfartøy.
Et Part-66L AML gjelder kun for vedlikehold av ikke-kommersielle, mindre luftfartøy, og innehaveren må sette seg inn i de plikter og rettigheter som følger med et Part-66L AML. Detaljene finner du i Annex III (Part 66).
Luftfartstilsynet gjør oppmerksom på at et Part-66L AML ikke er gyldig før det er signert av innehaveren.
Søknad
Søknad om overgang av nasjonale teknikerbevis – seilfly og byggelederbevis – seilfly, til Part-66L AML for luftfartøy skal gjøres på søknadskjema EASA Form 19. Det anbefales at søknaden går via Norsk Luftsportforbund (NLF) som videresender denne med anbefaling til Luftfartstilsynet.
Gebyr
Gebyr for utstedelse av Part-66L AML for luftfartøy faktureres i henhold til «Forskrift om gebyr til Luftfartstilsynet mv.».