Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 32/19 Opprettelse av fareområde og restriksjonsområder til militærøvelsen Cold Response 2020
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 32/19 17 DES

Opprettelse av fareområde og restriksjonsområder til militærøvelsen Cold Response 2020

9.– 18. mars 2020 skal Forsvaret gjennomføre militærøvelsen Cold Response 2020 (CR-20). CR-20 er en NATO-øvelse som ledes av Norge. Øvelsen vil sentreres i nærheten av Tromsø, Andøya, Narvik og Bardufoss, mens luftaktiviteten vil strekke seg fra Trøndelag til Finnmark.

Luftfartstilsynet har etter søknad fra Forsvaret opprettet to midlertidige restriksjonsområder CR Main Low og CR West (R-områder) samt et fareområde CR Main High (D-område). Dette for å ivareta sikkerheten i luftrommet og unngå fare for sammenstøt mellom sivile og militære luftfartøyer i løpet av militærøvelsen.

CR Main Low vil være aktivt 9. – 18. mars 2020, mens CR West vil være aktivt 2. – 23. mars 2020 på grunn av forberedende og etterfølgende aktiviteter som kan utgjøre en fare for sivil lufttrafikk.

Restriksjonsområdene innebærer et flygeforbud for ikke-deltakende sivile luftfartøyer. Flyforbudet omfatter både bemannet og ubemannet luftfart (droner, UAV, modellfly). Forbudet gjelder ikke flyging i forbindelse med militær-, politi-, ambulanse-, brann-, søke- og redningsoppdrag, eller øvelser på slike oppdrag. Denne typen flyginger må koordineres med Forsvaret.

Saken har vært på alminnelig høring i perioden 18. september – 12. november 2019. Det er også gjennomført en plankonferanse for CR-20, hvor det blant annet ble fokusert på hvordan restriksjonsområdene kan tilrettelegges for militær aktivitet i øvingsperioden, uten å påvirke sivil trafikk unødvendig.

Ingen flyplasser blir stengt, og områdenes horisontale og vertikale utstrekning er tilrettelagt slik at det i minst mulig grad påvirker sivil rutetrafikk. Det legges opp til at Avinor Flysikring kan avvikle kommersiell rutetrafikk til og fra Bardufoss.

Innenfor perioden hvor restriksjonene er aktiverte vil Forsvaret og flygekontrolltjenesten praktisere restriksjonene i samsvar med prinsippene om real time activation slik disse fremgår i AIP-Norge. Når flygekontrolltjenesten har fått melding om at et område kan deaktiveres, vil det kunne benyttes av luftfartøy som ikke er en del av militærøvelsen.

I perioder områdene ikke benyttes til militære øvingsformål, kan vakthavende ved NAOC (Norwegian Air Operational Centre) kontaktes for å gi eventuelle særskilte tillatelser til å fly. Søknadsfrist er minimum 72 timer før flygingen skal skje. Kontaktinformasjon vil fremgå av NOTAM.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev