Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 13/19 Forskrift om endring av forskrift om lufttrafikkledelse
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 13/19 12 APR

Forskrift om endring av forskrift om lufttrafikkledelse.

Luftfartstilsynet har gjennom en ny forskrift gjort endringer i forskrift om lufttrafikkledelse (BSL G 8-1). Endringsforskriften er vedtatt som "Forskrift om endring av forskrift 1. juli 2011 nr. 732 om lufttrafikkledelse".

Endringsforskriften har sammenheng med ICAOs endring nr. 8. i Doc 4444 PANS-ATM. Denne endringen omhandlet:

a) "lateral separation and parallel operations"
b) "remote ATS and ATM procedures"
c) "the restructure of PANS-OPS, Volume I, Parts I and II (Phase II)"
d) "the restructure of Annex 15 and introduction of a new PANS-AIM" og
e) "the transmission of space weather information as part of a flight information service",

Endringen av Doc 4444 PANS-ATM har medført at Luftfartstilsynet har vedtatt følgende endringer i BSL G 8-1:

  • § 3 endres til å henvise til riktig utgave av PANS-ATM samt inkludere endring nr. 8, og
  • det gjøres to endringer i punktreferanser til PANS-ATM som følge av at ICAO har tatt inn nye punkter, slik at etterfølgende punkter derfor forskyves og renummereres. Dette har blitt gjort i § 6 (6) der PANS-ATM punkt 5.4.1.2.1.9 blir til 5.4.1.2.1.10, og i § 7 (6) der PANS-ATM punkt 7.14.1.2 blir til 7.15.1.2.

Forskriften om endring av BSL G 8-1 trådte i kraft straks.

Endringsforskriften kan leses på lovdata.no.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev