P.O. Box 243
8001 Bodø
Endringer i forskrift om luftfartøy uten fører om bord
Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift 17. september 2018 nr. 1337 om endring i forskrift 30. november 2015 nr. 1404 om luftfartøy uten fører om bord mv.
Endringene gjelder fra 1. oktober 2018. Dette gjelder likevel ikke reglene om sikkerhetssystem for modellflyklubber, som først skal gjelde fra 1. april 2019.
Endringene innebære dels en tydeliggjøring og rettelser av enkelte bestemmelser i BSL A 7-1.
I tillegg er det tatt inn regler om sikkerhetssystem for modellflyklubber, se forskriftens § 6 tredje ledd og § 6a. Etter 1. april 2019 kan modellflyging utenfor de fastsatte sikkerhetsavstandene i § 6 annet ledd kun skje hvis modellflyklubben har et sikkerhetssystem som er godkjent av Luftfartstilsynet.
Bestemmelsen om dispensasjoner i droneforskriften § 73 er også endret:
- Bestemmelsen inneholder nå en dispensasjonsadgang for statsluftfart. Slik flyging vil blant annet være bruk av drone i politivirksomhet, branntjeneste, søk og redningsarbeid. Opplistingen av slike virksomheter i forskriften er ikke uttømmende. En effektiv gjennomføring av slike oppdrag vil kunne innebære at det er nødvendig å operere etter andre sikkerhetskrav enn det forskriften ellers tillater. Ettersom den enkelte etats unntaksbehov vil være ulikt, vil Luftfartstilsynet ved bruk av dispensasjonsregelen kunne godkjenne operatørtillatelser og operasjonsprosedyrer tilpasset den enkelte virksomheten.
- Bestemmelsen i andre ledd klargjør hva som er kravene for at Luftfartstilsynet kan godkjenne bruk av droner utenfor forskriftens rammer. Utviklingen og innovasjonen i denne delen av luftfarten er stor. Denne utviklingen er i mange tilfeller velkommen, men gjør det samtidig vanskelig å hele tiden ha regler som holder tritt. Med denne regelendringen vil Luftfartstilsynet få noe mer fleksibilitet til å kunne godkjenne aktiviteter som i utgangspunktet ikke samsvarer med forskriften. Forutsetningen for slik godkjenning er imidlertid at sikkerheten opprettholdes og at heller ikke andre viktige hensyn forskriften skal ivareta blir tilsidesatt.
Alle dagens RO 1-operatører må innen 1. april 2019 bekrefte at de fortsatt driver som droneoperatør, se forskriftens § 21. Meldingen skal gis digitalt. Mer informasjon om hvordan dette skal gjøres vil bli publisert rundt årsskiftet 2018/2019. RO 1-operatører som ikke har meldt fra innen 1. april 2019, vil bli slettet fra Luftfartstilsynets register over godkjente droneoperatører.
I høringen var det foreslått endring av reglene om hvor droner ikke kan flys (droneforskriften § 7 og § 54), samt regler om strengere krav til bruk av radiotelefoni og krav til flytelefonistsertifikat. I høringen fremkom det innspill som gjør at disse forslagene må vurderes nærmere før de eventuelt kan vedtas.