Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 17/18 Endringer i forskrift om luftfartøy uten fører om bord
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 17/18 19 SEP

Endringer i forskrift om luftfartøy uten fører om bord

Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift 17. september 2018 nr. 1337 om endring i forskrift 30. november 2015 nr. 1404 om luftfartøy uten fører om bord mv.

Endringene gjelder fra 1. oktober 2018. Dette gjelder likevel ikke reglene om sikkerhetssystem for modellflyklubber, som først skal gjelde fra 1. april 2019.

Endringene innebære dels en tydeliggjøring og rettelser av enkelte bestemmelser i BSL A 7-1.

I tillegg er det tatt inn regler om sikkerhetssystem for modellflyklubber, se forskriftens § 6 tredje ledd og § 6a. Etter 1. april 2019 kan modellflyging utenfor de fastsatte sikkerhetsavstandene i § 6 annet ledd kun skje hvis modellflyklubben har et sikkerhetssystem som er godkjent av Luftfartstilsynet.

Bestemmelsen om dispensasjoner i droneforskriften § 73 er også endret:

  • Bestemmelsen inneholder nå en dispensasjonsadgang for statsluftfart. Slik flyging vil blant annet være bruk av drone i politivirksomhet, branntjeneste, søk og redningsarbeid. Opplistingen av slike virksomheter i forskriften er ikke uttømmende. En effektiv gjennomføring av slike oppdrag vil kunne innebære at det er nødvendig å operere etter andre sikkerhetskrav enn det forskriften ellers tillater. Ettersom den enkelte etats unntaksbehov vil være ulikt, vil Luftfartstilsynet ved bruk av dispensasjonsregelen kunne godkjenne operatørtillatelser og operasjonsprosedyrer tilpasset den enkelte virksomheten.
  • Bestemmelsen i andre ledd klargjør hva som er kravene for at Luftfartstilsynet kan godkjenne bruk av droner utenfor forskriftens rammer. Utviklingen og innovasjonen i denne delen av luftfarten er stor. Denne utviklingen er i mange tilfeller velkommen, men gjør det samtidig vanskelig å hele tiden ha regler som holder tritt. Med denne regelendringen vil Luftfartstilsynet få noe mer fleksibilitet til å kunne godkjenne aktiviteter som i utgangspunktet ikke samsvarer med forskriften. Forutsetningen for slik godkjenning er imidlertid at sikkerheten opprettholdes og at heller ikke andre viktige hensyn forskriften skal ivareta blir tilsidesatt.  


Alle dagens RO 1-operatører må innen 1. april 2019 bekrefte at de fortsatt driver som droneoperatør, se forskriftens § 21. Meldingen skal gis digitalt. Mer informasjon om hvordan dette skal gjøres vil bli publisert rundt årsskiftet 2018/2019. RO 1-operatører som ikke har meldt fra innen 1. april 2019, vil bli slettet fra Luftfartstilsynets register over godkjente droneoperatører.

I høringen var det foreslått endring av reglene om hvor droner ikke kan flys (droneforskriften § 7 og § 54), samt regler om strengere krav til bruk av radiotelefoni og krav til flytelefonistsertifikat. I høringen fremkom det innspill som gjør at disse forslagene må vurderes nærmere før de eventuelt kan vedtas.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev