Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 10/18 Forskrift om endring av forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv.
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 10/18 20 JUN

Forskrift om endring av forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv.

EU-kommisjonen vedtok 14. mars 2018 endringsforordning (EU) 2018/401. Endringen gjelder rullebanedefinisjonene i anneks I til forordning (EU) 139/2014, som er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv. (publisert som BSL E 3-1). Forordningen tilsvarer endringer som er gjort i anneksene 6 og 14 til den såkalte Chicago-konvensjonen og gjennomfører disse i europeisk rett.

Formålet med endringen er å sørge for at definisjonene i forordning (EU) 139/2014 reflekterer teknologiutviklingen og beste praksis fra flyplassområdet, og ICAOs standarder. Gjennom forordning 401/2018 innføres på denne bakgrunn nye definisjoner av instrumentprosedyrer type A og B. Endringen går ut på at definisjonene skal knyttes til værminima, det vil si minste beslutningshøyde (Decision Height) eller eventuelt minste nedstigningshøyde over terreng (Minimum Descent Height), ikke til type innflygingshjelpemidler.

Definisjonene av instrumentrullebaner endres tilsvarende, og knyttes til type innflyging (instrumentinnflygingsprosedyre type A eller B). For rullebaner som har instrumentinnflygingsprosedyrer av type A vil det si at kriterier for instrument ikke-presjonsbaner kan legges til grunn ved sertifisering. For rullebaner med instrumentinnflygingsprosedyrer type B, må krav til presisjonsrullebane legges til grunn ved sertifisering.

Definisjonene innebærer ikke et krav om omklassifisering eller endring av utrustningen av rullebaner ved norske flyplasser, men åpner for at flyplasser som i dag er klassifisert som presisjonsrullebaner kan omklassifiseres til ikke-presisjonsrullebaner forutsatt at minste beslutningshøyde er tilstrekkelig høy. Hvorvidt dette er ønskelig vil kunne avhengig av om en ser mulighet for lavere minima etter hvert som den teknologiske utvikling går fremover.

Kommisjonen tok gjennom opinion 03/2016 opprinnelig sikte på også å endre definisjonen av ikke-instrumentrullebaner. Dette er imidlertid utsatt i påvente av at det utarbeides nærmere kriterier for skillet mellom ikke-instrumentrullebaner og ikke-presisjonsrullebaner.

Gjennom beslutning nr. 117 vedtatt i EØS-komiteen 31. desember 2018 er forordningen tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XIII. Endringsforskriften som gjennomfører forordningen i norsk rett ble fastsatt av Luftfartstilsynet 7. juni.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev