P.O. Box 243
8001 Bodø
Forskrift om endring av forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv.
EU-kommisjonen vedtok 14. mars 2018 endringsforordning (EU) 2018/401. Endringen gjelder rullebanedefinisjonene i anneks I til forordning (EU) 139/2014, som er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv. (publisert som BSL E 3-1). Forordningen tilsvarer endringer som er gjort i anneksene 6 og 14 til den såkalte Chicago-konvensjonen og gjennomfører disse i europeisk rett.
Formålet med endringen er å sørge for at definisjonene i forordning (EU) 139/2014 reflekterer teknologiutviklingen og beste praksis fra flyplassområdet, og ICAOs standarder. Gjennom forordning 401/2018 innføres på denne bakgrunn nye definisjoner av instrumentprosedyrer type A og B. Endringen går ut på at definisjonene skal knyttes til værminima, det vil si minste beslutningshøyde (Decision Height) eller eventuelt minste nedstigningshøyde over terreng (Minimum Descent Height), ikke til type innflygingshjelpemidler.
Definisjonene av instrumentrullebaner endres tilsvarende, og knyttes til type innflyging (instrumentinnflygingsprosedyre type A eller B). For rullebaner som har instrumentinnflygingsprosedyrer av type A vil det si at kriterier for instrument ikke-presjonsbaner kan legges til grunn ved sertifisering. For rullebaner med instrumentinnflygingsprosedyrer type B, må krav til presisjonsrullebane legges til grunn ved sertifisering.
Definisjonene innebærer ikke et krav om omklassifisering eller endring av utrustningen av rullebaner ved norske flyplasser, men åpner for at flyplasser som i dag er klassifisert som presisjonsrullebaner kan omklassifiseres til ikke-presisjonsrullebaner forutsatt at minste beslutningshøyde er tilstrekkelig høy. Hvorvidt dette er ønskelig vil kunne avhengig av om en ser mulighet for lavere minima etter hvert som den teknologiske utvikling går fremover.
Kommisjonen tok gjennom opinion 03/2016 opprinnelig sikte på også å endre definisjonen av ikke-instrumentrullebaner. Dette er imidlertid utsatt i påvente av at det utarbeides nærmere kriterier for skillet mellom ikke-instrumentrullebaner og ikke-presisjonsrullebaner.
Gjennom beslutning nr. 117 vedtatt i EØS-komiteen 31. desember 2018 er forordningen tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XIII. Endringsforskriften som gjennomfører forordningen i norsk rett ble fastsatt av Luftfartstilsynet 7. juni.