Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 11/17 Utdanning ved utenlandsk RF (Registered Facility) – Endring av praksis
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 11/17 30 JUN

Utdanning ved utenlandsk RF (Registered Facility) – Endring av praksis

Bakgrunn:

Luftfartstilsynet har inntil nå hatt en praksis der utdanning ved utenlandsk RF aksepteres som en del av flygerutdanningen. Luftfartstilsynet har imidlertid ingen innflytelse på kvaliteten til utdanning tatt ved utenlandsk RF. Som følge av flere tilfeller der kandidater med utdanning fra utenlandsk RF ikke har hatt de forventede kvalifikasjoner, endres derfor praksis fra og med publiseringen av denne AIC.

Ny praksis:

Kandidater som har gjennomført hele eller deler av sin teoretiske eller praktiske flygerutdanning ved en utenlandsk RF vil fra og med publiseringen av denne AIC ikke få akseptert sin utdanning og de vil ikke få utstedt norsk sertifikat.

Overgangsordning som følge av ny praksis:

For de kandidater som startet teorikurs ved utenlandsk RF før publiseringen av denne AIC gjelder følgende:

  • All utdanning ved utenlandsk RF aksepteres for de som startet teoriutdanningen før publiseringen av AIC-N 04/17 den 24. mars 2017.
  • All utdanning ved utenlandsk RF som fyller kravene som presiseres i AIC-N 04/17, aksepteres for de som startet teoriutdanningen etter publiseringen av AIC-N 04/17 den 24. mars 2017, men før publiseringen av denne AIC. Som det går frem av AIC-N 04/17 skal teorikurs til privatflygersertifikater inneholde minimum 100 timer undervisning. Undervisning betyr i denne sammenheng klasseromsundervisning, eventuelt kombinert med fjernundervisning. Selvstudier er ikke å anse som undervisning.

Relevant informasjon:

Kandidatene som rammes av ny praksis kan fullføre sin utdanning utenfor Norge og få utstedt sertifikat fra et annet EASA-land.

Utdanning gjennomført ved norsk RF eller norsk/utenlandsk ATO omfattes ikke av praksisendringen som følger av denne AIC.

Luftfartstilsynet har i forbindelse med publiseringen av denne AIC, minnet kontrollantkorpset på at kontroll av kandidaters teoriferdigheter inngår som en del av oppflygingen (skill test).

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev