Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 06/17 Nytt regelverk om rapportering av luftfartshendelser og luftfartsulykker fra 1. juli 2016
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 06/17 27 MAR

Nytt regelverk om rapportering av luftfartshendelser og luftfartsulykker fra 1. juli 2016

Luftfartsloven kapittel XII om varsling, rapportering og undersøkelse av luftfartsulykker og luftfartshendelser m.m. ble endret 1. juli 2016. Ved endringen ble forordning (EU) nr. 376/2014 (rapporteringsforordningen) gjennomført i norsk rett.

På samme tidspunkt ble forskrift 1. juli 2016 nr. 868 om rapporterings- og varslingsplikt ved luftfartsulykker- og hendelser mv. (rapporteringsforskriften, dvs. ny BSL A 1-3) vedtatt. Denne forskriften erstatter forskrift 12. august 2006 nr. 1393 om varslings- og rapporteringsplikt ved luftfartsulykker og luftfartshendelser mv. (gammel BSL A 1-3), som ble opphevet på samme tidspunkt.

Nærmere om det nye rapporteringsregelverket

Luftfartsloven kapittel XII gjennomfører forordning (EU) nr. 376/2014 (rapporteringsforordningen) i norsk rett. Rapporteringsforordningen inneholder de detaljerte bestemmelsene om rapportering, analysering og oppfølging av luftfartshendelser og luftfartsulykker. Luftfartsloven inneholder også bestemmelser som skal verne rapportøren og personer som er omtalt i en rapport fra negative konsekvenser av å rapportere, herunder taushetsplikt om innrapporterte luftfartshendelser og luftfartsulykker, forbud mot sanksjoner fra arbeidsgiver, bevisforbud mv.

Forordning (EU) nr. 2015/1018 (uttømmende liste over rapporteringspliktige hendelser) er gjennomført i rapporteringsforskriften (BSL A 1-3). Rapporteringsforskriften viderefører i tillegg varslingsreglene. Det er tatt inn en bestemmelser som sier at også bakkepersonell på helikopterdekk og fartøysjef på såkalte Anneks II-fartøy (luftfartøy som nevnt i forordning (EF) nr. 216/2008 vedlegg II), har rapporteringsplikt. For ubemannede luftfartøy under 150 kg er det kun rapporteringsplikt dersom luftfartsulykken eller luftfartshendelsen, eller annet sikkerhetsrelatert tilfelle, resulterte i, eller kunne ha resultert i, fatal eller alvorlig personskade eller et annet luftfartøy enn det ubemannede luftfartøyet var involvert.

Gjeldende rapporteringsregelverk med veiledningsmateriale finner du her (klikk på lenkene):

  • Forordning 376/2014 - Rapporteringsforordningen
  • Forordning 2015/1018 - Uttømmende liste over rapporteringspliktige hendelser
  • Luftfartsloven kapittel XII
  • Rapporteringsforskriften
  • Guidance Material - veiledning til rapporteringsforordningen og forordning 2015/1018
  • Viktige elementer og prosesser i rapporteringsforordningen
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev