Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 03/17 Godskriving av militær flygerutdanning
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 03/17 9 FEB

Godskriving av militær flygerutdanning

 Denne AIC-en erstatter AIC-N 49/05 og AIC-N 08/13.

Denne AIC-en presenterer retningslinjene som gjelder for norske militære flygebesetningsmedlemmer som søker om utstedelse av Part-FCL-sertifikater og rettigheter. Retningslinjene skal sikre en ensartet behandling ved godskriving (kreditering) av flygetid og teoriutdanning.

Bestemmelser som omhandler godskriving av militær flygerutdanning er gitt i forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer (BSL C 1-1) av 16. juli 2013, kommisjonsforordning (EU) 1178/2011 (Regulation Aircrew), artikkel 10.

Militære flygebesetningsmedlemmer som søker om sertifikater og rettigheter spesifisert i Part-FCL, skal søke luftfartsmyndigheten i det landet hvor de tjenestegjør eller har tjenestegjort.

Militær flygetid:

  • Flygetid opptjent på militært luftfartøy godskrives fullt ut i henhold til bestemmelsene i FCL.050, jf. AMC1 FCL.050.
  • Ved omgjøring av militær flygetid (tid i luften) til sivil flygetid (blokktid) legges 10 % til den militære flygetiden.
  • 50 % av elevflygetid under utdanning i USA fløyet som VFR-/IFR-navigasjon, godskrives som SPIC.

Teori:

  • Det vil ikke bli gitt kreditt mot teorikravene til sertifikat på LAPL-, PPL-, CPL-, ATPL- eller IR-nivå.
  • De som har avlagt og bestått teoriprøver, vil ha denne teorien gyldig i inntil 7 år etter utløpsdato på militært instrumentbevis.
  • Godskriving av teori til instruktørbevis vil bli vurdert individuelt etter søknad.
  • De som skal avlegge teorieksamen, kan etter bestemmelsene i BSL C 1-1a, melde seg opp til teorieksamen som privatist, ved førstegangsprøve. Dersom en eller flere av fagene ikke er bestått, må tilleggsutdanning ved godkjent ATO være gjennomført før ny oppmelding kan sendes via vedkommende skole. Bestemmelser for gjennomføring av teorieksamen er gitt i FCL.025.

I forbindelse med varsel om praktisk prøve (skill test), skal følgende legges ved:

  1. Kopi av gyldig legitimasjon med bilde.
  2. Dokumentasjon på militær utdanning og trening på type dersom samme type skal benyttes til ferdighetsprøve (skill test).
  3. Flygetid med bekreftede loggboksider. Attestert utskrift av elektronisk loggbok med flygetid aksepteres.
  4. Spesifikasjon av flygetid på flerpilotfly og flerpilothelikopter må dokumenteres dersom det søkes om ATPL-sertifikat.
  5. Dokumentasjon på gjennomført besetningssamarbeidskurs (MCC-kurs) i henhold til Part-FCL, eller bevitnelse på mer enn 500 timer i flerpilotfly eller flerpilothelikopter. Bevitnelse på minimum 500 timer flerpilotflygetid skal attesteres av skvadronssjef og dokumenteres med kopi av loggbok
  6. Dokumentasjon på siste avlagte instrumentprøve.
  7. Varsel om praktisk prøve til luftfartssertifikat/-rettighet skal sendes til Luftfartstilsynet, postmottak@caa.no, før prøven finner sted, sammen med dokumentasjonen som er listet opp ovenfor.

Varselet skal i tillegg inneholde opplysninger om:

  1. Planlagt tid og sted for gjennomføring av prøven
  2. Hvilket luftfartøy (eventuelt FFS) som skal benyttes
  3. Navn på kontrollant (hvis aktuelt)

Vi gjør oppmerksom på følgende krav når det gjelder ferdighetsprøve til sertifikat og instrumentrettighet. Prøven må gjennomføres som fartøysjef. For de som avlegger førstegangsprøve i flerpilotluftfartøy, må denne derfor gjennomføres som en prøve til ATPL. Det aksepteres da at ferdighetsprøve til instrumentrettighet kombineres med ATPL-prøven.

[1] Forordning (EU) nr. 1178/2011, som endret ved forordning (EU) nr. 290/2012, nr. 70/2014, nr. 245/2014, nr. 2015/445 og nr. 2016/539.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev