Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 07/15 Tekniske sertifikater og nasjonale rettigheter
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 07/15 15 APR

Tekniske sertifikater og nasjonale rettigheter

Nasjonale bestemmelser om sertifikat for vedlikehold av Anneks II luftfartøy BSL C 7-1, (forskrift 19.06. 2008 nr. 614 om krav for utstedelse, utvidelse og fornyelse av nasjonal rettighet for vedlikehold av luftfartøy), gir regler for dokumentasjon av rettigheter. Luftfartstilsynet har vedtatt følgende praksis i forbindelse med lett luftfart ved bruk av Part-66 sertifikat på visse Annex II luftfartøy.

Basisforordningen (EF) nr. 216/2008 angir hjemmelsgrunnlaget for felleseuropeisk regulering av luftfarten jf. forskrift 26.02. 2013 nr. 219 om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften) (BSL A 3-1).

EASA-forskriften angir også hvilke typer luftfartøy som er unntatt vedlikeholdskrav i EASA-regelverket, og som derfor må reguleres nasjonalt. Hvilke luftfartøy dette gjelder er angitt i EASA-forskriftens Anneks II. I følge dagens BSL C 7-1, må alle teknikere som skal arbeide på Annex II fly, ha innført den enkelte flytype i den nasjonale delen av sitt Part-66 sertifikat.

Gruppen det gjøres unntak for inneholder fra 50 -100 flytyper. Den enkelte tekniker må i dag betale ca.6500,- NOK for hver type som skal innføres i sertifikatet. I praksis er teknologien dekket i Part-66 sertifikatet og det har derfor ingen sikkerhetsmessig konsekvens. Denne AIC-N vil derfor formalisere rettigheter til arbeid på denne store gruppe luftfartøy.

Alle som har søkt, har allerede fått sine gamle nasjonale rettigheter konvertert til dagens Part-66 AML i henhold til felleseuropeisk regelverk. For det som blir betegnet som Anneks II luftfartøy, er det nasjonale regler i BSL C 7-1 som er gjeldende. BSL C 7-1 er i øyeblikket under revisjon og denne praksis vil bli innarbeidet.

For å utstede attestasjon for utført vedlikehold «CRS» for luftfartøy på norsk register uten EASA godkjent typesertifikat (Anneks II), gjelder følgende retningslinjer:

Part-66 sertifikat utstedt av Luftfartstilsynet med grupperettighetene B3, Group 3, ASPE-MS / WS eller /CS i underkategori B1 eller B2, gjelder også som nasjonale rettigheter for luftfartøy definert i henhold til basisforordningen, Anneks II med følgende begrensinger:

  1. Stempelmotor fly uten trykkabin, 2000 kg MTOM eller lavere, og
  2. 450 Shp, og
  3. ikke klassifisert som kompleks. 

Fly eller helikoptertyper med spesifikasjoner utover det som er angitt i punkt 1 til 3 ovenfor skal være innført i vedlegget til Part-66 sertifikatet, som nasjonal rettighet.

Utløpstid for nasjonalt sertifikat følger utløpstiden for Part-66 sertifikat.

Praksiskrav på Anneks II luftfartøy er det samme som for Part-66 rettigheter, men praksis kan være opparbeidet i alle fagretninger.

Det anbefales at den enkelte rettighetsinnehaver fører oversikt (for eks. loggbok) slik at kravet til 6 måneder praksis de siste 24 måneder kan dokumenteres. Rettigheten CRS er kun gyldig dersom kravet til praksis er oppfylt og skal kunne forelegges på forlangende av flyeier, Part-145 organisasjon, Part-M organisasjon eller Luftfartstilsynet.

For dokumentasjon av praksis viser vi til AMC 66.A.20 (b) 2 Privileges, som beskriver hva og hvordan praksis kan og skal dokumenteres.

Før utstedelse av CRS på Anneks II luftfartøy, skal den enkelte tekniker forvisse seg om følgende punkter:

  1. Alle krav og regler i BSL B 2-3 (forskrift 24.02. 2004 nr. 458 om vedlikehold av flymateriell for ikke-ervervsmessig luftfart) for vedlikehold av luftfartøy er overholdt.
  2. Dokumentasjon av egen praksis er i henhold til gjeldende regler.
  3. Han / hun innehar tilfredsstillende og tilstrekkelig kompetanse til å utføre det vedlikehold som skal utføres.
  4. Han / hun er i stand til å lese og forstå den tekniske dokumentasjon som ligger til grunn for vedlikeholdet som skal utføres.

Forkortelser og definisjoner:

EASA  European Aviation Safety Agency/Europeisk flysikkerhetsbyrå
AML  Aircraft maintenance license
ASPE-MS  Fly med en stempelmotor, metallstruktur
/WS Fly med en stempelmotor, trestruktur
/CS Fly med en stempelmotor, komposittstruktur
CRS Attestasjon på luftdyktighet
B1 Skrog, motor
B2 Avionikk
B3 Fly med stempelmotor uten trykkabin 2000kg MTOM eller lavere
Group 3  Fly med stempelmotor
Anneks II luftfartøy Luftfartøy uten EASA typesertifikat
Komplekst luftfartøy EASA-forskriften (EF) nr. 216/2008 Art.3 Definitions (J)
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev