Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering som droneoperatør på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Regelverk

    Skjemaer

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 16/14 Vedlikehold av luftfartøy unntatt EASA luftdyktighetskrav i følge forordning (EF) nr. 216/2008
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 16/14 17 NOV

Vedlikehold av luftfartøy unntatt EASA luftdyktighetskrav i følge forordning (EF) nr. 216/2008

Innledning:

Tidligere utstedt AIC-N 09/13 som omhandler vedlikehold av luftfartøy unntatt forordning (EF) nr. 216/2008 vil bli kansellert og erstattet av ny AIC-N som følger:

Hvem AIC-N 16/14 gjelder for:

Denne AIC-N er rettet mot verksteder og enkeltpersoner godkjent for å utføre vedlikehold på luftfartøy og komponenter i henhold til forordning (EF) nr. 2042/2003 Annex I (Part-M) og Annex II (Part-145) jf. forskrift 24. mai 2004 nr. 462 (vedlikeholdsforskriften) som er unntatt EASA luftdyktighetskrav i følge forordning (EF) nr. 216/2008 jf. forskrift 26. februar 2013 nr. 219 om felleseuropeiske sikkerhetsregler for sivil luftfart og om etablering av et europeisk flysikkerhetsbyrå (EASA-forskriften).

Dette omfatter blant annet følgende kategorier av luftfartøy:

  • Luftfartøy som opererer som "State Aircraft", jf. (forordning (EF) nr. 216/2008 art. 4
  • Ikke-kommersielle luftfartøy listet i Annex II i forordning (EF) nr. 216/2008

Informasjon:

Norske Part-145 godkjente verksteder er et autorisert verksted jf. BSL B 1-1.

Verkstedets godkjenning har ingen utløpstid, men er gyldig under forutsetning av at Luftfartstilsynet fører tilsyn med verkstedet og verkstedet innfrir forpliktelsene på godkjenningen.

Bakgrunn:

Siden introduksjon av EASA i Norge har det blitt utført vedlikehold på luftfartøy omfattet av denne AIC, med utstedelse av "Certificate of Release to Service" (CRS) i henhold til EASA Part-145. Denne praksis er i strid med Part-145 og CRS ble gitt utenfor omfanget av Part-145-godkjenningen. Gjeldende regelverk for vedlikehold av disse luftfartøyene i Norge er BSL B-serien.

Endring:

For å ivareta vedlikehold av luftfartøyene omfattet av denne AIC, innføres følgende for Part-145-godkjente verksteder i Norge:

EASA Part-145-verksteder kan godkjennes etter BSL B 2-3 for attestering av utført vedlikehold på norskregistrerte luftfartøy som ikke har luftdyktighetskrav fra EASA. Verkstedet skal etablere prosedyrer som plasseres i egen Part til "Maintenance Organisation Exposition" (MOE) eller som egen prosedyremanual. Attestasjon for utført vedlikehold skal gis ved å benytte godkjenningsnummeret som verkstedet allerede har på sin EASA Part-145 godkjenning, med et statement i.h.t. BSL B 2-4.

Vedlikehold av flymateriell under BSL B 2-3 kan benytte godkjente Part-145 prosedyrer i MOE i tillegg til etablerte BSL B prosedyrer, så lenge det er innenfor omfanget av Part-145 godkjenningen.

Søknad:

Søknad om vedlikehold av luftfartøy og komponenter unntatt EASA luftdyktighetskrav i følge forordning (EF) nr. 216/2008 og Part-145, skal inneholde

Egen BSL B prosedyre som skal ivareta de områder som avviker fra EASA Part-145 prosedyrer. Disse prosedyrene plasseres i egen Part til MOE eller som egen prosedyremanual. Prosedyrene skal angi kategori- og klasseinndeling samt typer av rettigheter verkstedet har på sin autorisasjon (Scope of Work), ref. BSL B 2-4, vedlegg 2 § 1.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (ved ekstraordinære hendelser og ulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev