Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 12/14 Krav for forlengelse av rettighetene SEP (land) og SEP (sjø)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 12/14 29 SEP

Krav for forlengelse av rettighetene SEP (land) og SEP (sjø)

Forlengelse (revalidation) av SEP klasse rettigheter reguleres av forordning 1178/2011, pkt. FCL.740.A(b), som er gjennomført i forskrift av 16. juli 2013 om sertifisering av besetningsmedlemmer

Denne regelen tillater i utgangspunktet ikke at flygetid i henholdsvis sjøfly og landfly godskrives mot hverandre. Luftfartstilsynet har etter godkjenning fra EASA og ESA i henhold til basisforordningen 216/2008 artikkel 14 etablert en ordning som forenkler kravene for forlengelse av rettighetene SEP (land) og SEP (sjø). Denne endringen berører personer som innehar begge disse rettighetene.

Endringen innebærer at innehavere av rettighetene SEP (land) og SEP (sjø) kan få fornyet begge disse ved å ha gjennomført 12 timer flytid de siste 12 måneder, hvor denne omfatter:

  • 6 timer som fartøysjef i et SEP fly, hvorav minst 1 time må være i et SEP landfly alternativt SEP amfibiefly som opereres på land, og minst 1 time må være i et SEP sjøfly, alternativt SEP amfibiefly operert som sjøfly. 
  • 12 avganger og landinger på fastland og 12 avganger og landinger på vann,
  • 1 time treningsflyging med instruktør (FI eller CRI). Denne treningen kan foretas i et SEP landfly, SEP sjøfly eller SEP amfibiefly. Ved bestått PC, skill test eller en annen kompetansesjekk i et fly, er det ikke nødvendig å gjennomføre denne treningsflygingen med instruktør.

Det presiseres at endringen ikke berører hovedregelen om godskriving av flygetid mellom SEP landfly og TMG.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev