Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 08/14 Vedtakelse av forskrift som innlemmer kravene i Kommisjonsforordning (EU) nr. 1207/2011 av 22. november 2011 om felles krav til ytelse og samvirkingsevne for overvåkingen i Det felles europeiske luftrom, i norsk rett
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 08/14 03 SEP

Vedtakelse av forskrift som innlemmer kravene i Kommisjonsforordning (EU) nr. 1207/2011 av 22. november 2011 om felles krav til ytelse og samvirkingsevne for overvåkingen i Det felles europeiske luftrom, i norsk rett

Luftfartstilsynet har vedtatt en forskrift som innlemmer kravene i Kommisjonsforordning (EU) nr. 1207/2011 av 22. november 2011 om felles krav til ytelse og samvirkingsevne for overvåkingen i Det felles europeiske luftrom, i norsk rett. Forskriften ble fastsatt 15. juli 2014 og trådte i kraft samme dag.

Kommisjonsforordning (EU) nr. 1207/2011 (requirements for the performance and the interoperability of surveillance for the single European sky) (SPI) gir nærmere felleseuropeiske krav til systemer som bidrar til yting av overvåkningsdata, deres komponenter og tilhørende prosedyrer for å sikre harmonisering av ytelse, samvirkingsevne og effektivitet innen EATMN (Det europeiske rutenettverket for trafikkstyring), samt for sivil-militær koordinering.

I forbindelse med vedtakelse av SPI-forordningen har EUROCONTROL utgitt en ny standard for luftovervåking, EUROCONTROL-SPEC-0147. Dokumentene (Vol 1 og 2) spesifiserer ytelseskravene for ATM-overvåkingssystemer i Kommisjonsforordning (EU) nr. 1207/2011 (SPI). Dokumentene definerer minimumsytelse for ATM-overvåkingssystemer og hvordan samsvarsvurderinger skal foretas. Luftfartstilsynet vil bruke EUROCONTROL-SPEC-0147 som grunnlag ved saksbehandling som omhandler ATM-overvåkingssystemer.

Forskriften gjennomførte samtidig følgende endringer:

a) I forskrift 11. november 2003 nr. 1345 om etablering, organisering og drift av lufttrafikktjeneste (BSL G 2-1) ble vedlegg 7 nr.2 (10) opphevet.
b) I forskrift 15. mai 2009 nr. 523 om luftromsorganisering (BSL 4-1) ble § 4 bokstav w) endret.
c) I forskrift 27. juni 2011 nr. 654 om kommunikasjons-, navigasjons- og overvåkingstjeneste (BSL G 6-1) ble § 5 opphevet, og tabell for kontrollflyintervaller endret.
d) I driftsforskrift 25. april 1974 nr. 4166 for ervervsmessig luftfart med fly (BSL D 2-1) ble punkt 7.3 endret.

De ovenfornevnte oppdaterte forskriftene kan finnes på Lovdata.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev