Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 48/04 Faren forbundet med å fly for nær helikoptre - Rotorvirvler
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 48/04 23 NOV

Faren forbundet med å fly for nær helikoptre - Rotorvirvler

Uhell og ulykker forekommer fra tid til annen med luftfartøy som kommer for nær helikoptre i avgang- eller landingsfasen. Dette skjer ved at luftfartøyet flyr inn i områder med kraftig turbulens som er forårsaket av helikopterets hovedrotor når denne er i bevegelse under løft. Det oppstår da en situasjon som kan resultere i tap av kontroll nær bakken med påfølgende mulighet for havari.

Det er de samme fysiske lovene som bestemmer løftekraften for et helikopter som for et fly.

Derfor vil virvler forårsaket av en helikopterrotor, som er en roterende vinge, ha samme karakteristikk som virvlene bak en flyvinge. I begge tilfellene er tippvirvlene et biprodukt av det produserte løftet og resulterer i den kraftige turbulensen.

Rotorvirvler etter ett helikopter kan være betydelig sterkere enn etter ett fly av samme størrelse. Luftfartstilsynet minner derfor om at det er viktig å holde god atskillelse selv til små helikoptre i avgangs- og landingsfasen.

Typisk tidsintervall som benyttes for å sikre avstanden på rullebanen mellom luftfartøy som letter eller lander er tre minutter mellom tyngre og lettere luftfartøy. Dette gjelder enten det er fly eller helikoptre. Vær spesielt oppmerksom på helikoptre som hovrer eller lufttakser nær rullebanen.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev