Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 19/06 Overgangen fra norske flyteknikersertifikater og - kvalifikasjoner til Part-66 vedlikeholdssertifikat for luftfartøy
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 19/06 23 MAI

Overgangen fra norske flyteknikersertifikater og - kvalifikasjoner til Part-66 vedlikeholdssertifikat for luftfartøy

Generelt
Denne AIC inneholder overgangen fra norske flyteknikersertifikater og -kvalifikasjoner til tilsvarende EASA Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.

Det gjøres oppmerksom på at overgangen er beskrevet i veiledningsdokumentet for EASA Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.Veiledningsdokumentet legges til grunn for saksbehandlingen.

Søknad
Søknad om overgang av norske flyteknikersertifikater og -kvalifikasjoner til Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy skal gjøres på skjema EASA FORM 019. Dette skjemaet finnes på Luftfartstilsynets internettside under Skjema > Vedlikehold.

Gebyr
Gebyr for utstedelse av Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy betales i henhold til Gebyrregulativet.

Dette er kunngjort i BSL A.

Rettigheter
Rettigheter gitt i norske flyteknikersertifikater og -kvalifikasjoner, vil kunne overføres til Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.

Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy
Når det gjelder rotorkjøring og taksing behandles dette som en nasjonal rettighet. Part-66 forskriften inneholder ikke retningslinjer for hvordan slik teoretisk- og praktisk- trening skal gjennomføres. Det er Part-145 vedlikeholdsorganisasjonen som må beskrive og utføre en slik trening. Et slikt treningsprogram skal være godkjent av Luftfartstilsynet.

Konsekvenser
Norske flyteknikersertifikater og -kvalifikasjoner som er utstedt etter BSL C7 for tunge luftfartøy skal innen 28.september 2006 være byttet til et Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.

Norske flyteknikersertifikater og -kvalifikasjoner som er utstedt etter BSL C7 for lette luftfartøy skal innen 28.september 2008 være byttet til et Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.

Et JAR-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy behøver ikke straks byttes til et Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy. Fordi JAR-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy anses utstedt i henhold til kravene til Part-66 Vedlikeholdssertifikat for luftfartøy.

Se også

EASA Form 19
Bytterapport JAR ICAO til Part-66
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev