Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 13/20 Temporary accommodation due to COVID-19 for non-NAT DLM compliant aircraft in the NAT airspace
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 13/20 2 OCT

Temporary accommodation due to COVID-19 for non-NAT DLM compliant aircraft in the NAT airspace

Ref. ICAO State Letter EUR/NAT 20-0187.TEC (NAE/SUL) and EUR/NAT 20-0296.TEC (NAE/CUP). In accordance with these ICAO State letters, there is an agreement to allow accommodation of non-DLM compliant aircraft in the area of NAT DLM applicability.

This AIC-I replaces AIC-I 09/20 30 JUN.

Ref. ICAO State Letter EUR/NAT 20-0187.TEC (NAE/SUL) and EUR/NAT 20-0296.TEC (NAE/CUP). In accordance with these ICAO State letters, there is an agreement to allow accommodation of non-DLM compliant aircraft in the area of NAT DLM applicability.

The objective of this proposal is to offer more flexibility to aircraft operators when planning their NAT operations in the evolving COVID-19 crisis. There may be situations where aircraft operators may need to dispatch non-DLM compliant aircraft to operate in the NAT.

NAT SPG (System Planning Group) has established the NAT Datalink Mandate Temporary Accommodation Project Team (DLMTA PT). DLMTA PT’s recommendation to the NAT SPG is to extend the measures for another period.

The accommodation will be in effect from 1 October 2020 until the AIRAC date of 25 February 2021 or until 50 % of 2019 traffic levels, if reached before proposed AIRAC date.

Reduced traffic volume accommodates more flexibility in the NAT airspace. Therefore, dispatchers and pilots are encouraged to file and request their optimal profiles at all stages of the flight, for example, optimal route, flight plan step climbs, pilot-requested cruise climbs and ‘ECON’ speeds, available following the recent NAT implementation of operations without assigned fixed speed (OWAFS).

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev