Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 05/18 Exemption for CAA-Norway licensed pilots from Commission Regulation (EU) 1178/2011 Operating Aircraft not certified to Conduct PBN approach
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 05/18 28 SEP

Exemption for CAA-Norway licensed pilots from Commission Regulation (EU) 1178/2011 Operating Aircraft not certified to Conduct PBN approach

Referring to AIC-I 03/18.

Exemption for Civil Aviation Authority - Norway licensed pilots from Commission Regulation (EU) 1178/2011 as amended, Article 4a, Performance Based Navigation Requirements for the Aircrews, Operating Aircraft not certified to Conduct RNP Approaches.

1) The Civil Aviation Authority - Norwegian (CAA-N), on behalf of Norway and pursuant to article 14(4) of Regulation (EU) No. 216/2008 (the EU Basic Regulation), exempts pilots holding CPL/MPL/ATPL licences and instrument ratings from the requirements of Commission Regulation (EU) 1178/2011 as amended, Article 4a, but only when operating aircraft, on behalf of Operators who are operating under EU Part Air Ops, that are not certified to conduct RNP Approaches.

Such aircraft are limited in respect of PBN to operations in RNAV5 (B-RNAV) and RNAV1 (P-RNAV) ie. PBN enroute flying. However, with effect from 25 August 2018 pilots flying such routes are mandated to hold full PBN privileges which require a proficiency check of a RNP Approach. The result is an anomaly between the pilot privileges required and the aircraft capability.

The exemption is intended to cover the gap of diverging applicability dates within Commission Regulations (EU) No. 1178/2011 and is therefore time-limited from the date of entry into force on 25 August 2018, until 24 August 2020.

2) Norwegian Operators are required to register such aircraft types with their CAA-N Flight Operations Inspector, together with their safety case for use of this exemption and proposed action plan to make them able to conduct RNP approaches, by 25th of August 2020 at the latest.

3) All Operators should contact the respective NAA’s of all the licence holders that they employ to request a similar exemption.

4) This exemption is subject to the following conditions:
a. This exemption is only applicable to the holders of an EU Part-FCL licence, whose State of Issue is Norway.
b. The exemption only applies to flight crew operating aircraft that are not currently certified to undertake RNP approaches.

5) This exemption has effect from 25 August 2018 until 24 August 2020, both dates inclusive, unless previously revoked. From 25 August 2020 all holders of an instrument rating (IR) have to comply with the PBN requirements.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev