Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 07/16 Endring av gjennomgangshøyden i luftrom der Norge forestår lufttrafikktjeneste
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 07/16 06 JUL

Endring av gjennomgangshøyden i luftrom der Norge forestår lufttrafikktjeneste

Utsatt implementering
Denne AIC erstatter AIC-I 06/14 (28 Mai)

Norge har som mål å innføre 18 000 fot gjennomgangshøyde (Transition Altitude, TA) i norsk luftrom, både innenfor og utenfor kontrollert luftrom. Gjennom samarbeid med Irland og Storbritannia er målsettingen å innføre felles gjennomgangshøyde også i UK/Ireland FAB (Functional Airspace Block) på samme AIRAC-dato.

EASA utredet i 2014 mulighetene for en felleseuropeisk gjennomgangshøyde. Konklusjonen var at det ikke er aktuelt å pålegge medlemsstatene en slik endring av gjennomgangshøyden. Gjennom utredningen ble det derimot gitt flere anbefalinger til medlemsstatene vedrørende fastsetting og endring av TA, noe som vil fremkomme i rapporten fra EASA når den blir publisert.

Luftfartstilsynet har tidligere varslet at planlagt implementering av 18 000 fot gjennomgangshøyde er november 2017. På grunn av utsatt implementering i Storbritannia til ytelsesperiode RP3, og innfasing av nytt flygekontrollsystem (iTEC) i Avinor, er tidspunkt for planlagt heving av TA forskjøvet til 2021/22. Luftfartstilsynet vil, i samarbeid med Avinor Flysikring AS, bekrefte dato for implementering av ny gjennomgangshøyde når luftfartsmyndighetene i UK/Ireland FAB har bekreftet og annonsert sine planer.

Konsultasjon om forslaget om endret gjennomgangshøyde vil bli annonsert på et senere tidspunkt, men ikke før 2020.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev