Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 02/11 Meteorologisk observasjonstjeneste (METAR) for innretning og fartøy
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 02/11 15 MAR

Meteorologisk observasjonstjeneste (METAR) for innretning og fartøy

Luftfartstilsynet registrerer økt offshoreaktivitet nord for Norne HTZ og ser behov for å presisere og utdype de bestemmelser som regulerer krav til METAR-tjeneste på innretninger og fartøy i henhold til forskrift om flyværtjeneste av 28. januar 2008 nr. 81 (BSL G 7-1).

§ 11 bokstav c) i forskriften beskriver hvilke tilleggskrav som gjelder for observasjonstjeneste på norsk kontinentalsokkel: ”For regulær tilbringerflyging til innretning eller fartøy i område som ikke er nevnt under bokstav a, skal det være METAR-tjeneste på innretningen eller fartøyet.”

Formålet med forskriften er å sikre en flyværtjeneste som bidrar til høy sikkerhet, regularitet og effektivitet innen luftfarten. Luftfartstilsynet ønsker å presisere at kravet til flysikkerhet skal være ivaretatt for all tilbringerflyging til innretning eller fartøy, uavhengig av beliggenhet og antall flybevegelser.

Kravet til METAR-tjeneste retter seg mot operatører av innretninger og fartøy som har helidekk. For flyging til innretning eller fartøy i områder som ikke er nevnt under forskriftens §11 a) (eksempelvis leteboring), skal det være METAR-tjeneste.

Luftfartstilsynet presiserer at kravet til å ha egen METAR-tjeneste kun gjelder for innretninger og fartøy utenfor en radius av 10NM fra annen innretning eller fartøy som har METAR-tjeneste nord for Norne HTZ.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev