Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 13/02 Markedsadgang i henhold til EØS-avtalen
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 13/02 10 JUN

Markedsadgang i henhold til EØS-avtalen

Reutstedelse av AIC – I 09/01

I henhold til EØS-avtalen kan luftfartsselskaper som er lisensiert i henhold til rådsforordning (EØS) nr. 2407/92 om lisenser til luftfartsselskaper, utføre flyginger mellom punkter innenfor EØS-området og flyplasser i Norge som er åpne for allmenn bruk, herunder cabotage (ervervsmessig flyging mellom norske lufthavner som er åpne for allmenn bruk), uten forutgående tillatelse av Luftfartstilsynet. Det vises til rådsforordning (EØF) nr. 2408/92 om EF-luftfartsselskapers adgang til flyruter innenfor Fellesskapet samt AIP Norge, AD 1.3-1 og AD 1.3-2. Markedsadgangen gjelder alle typer ervervsmessig flytransport mellom landingsplasser til allmenn bruk, herunder rute-, charter- og taxiflyging.

For så vidt gjelder ruteflyging skal trafikkprogram for sommer- og vinterprogram notifiseres til Luftfartstilsynet i god tid og senest 14 dager før angjeldende trafikkprogram startes. Dette gjelder også selskap som utfører. Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse (FOT) ifølge rådsforordning (EØF) nr. 2408/92 om EFluftfartsselskapers adgang til flyruter innenfor Fellesskapet art. 4.

For så vidt gjelder charterflyging har det tidligere ikke vært noe krav om notifikasjon av flyginger til/fra Norge som går inn under EØS-avtalen. Etter en fornyet vurdering har Luftfartstilsynet funnet det nødvendig å innføre krav om notifikasjon også av slike flyginger. Dette er begrunnet i hensyn til oversikt og kontroll, samt opplysninger om at lignende ordninger praktiseres i Danmark og Sverige. Charterflyging skal således notifiseres til Luftfartstilsynet i god tid, og senest 48 timer før angjeldende flyging startes. I tidsfristen medregnes ikke lørdager, søndager eller norske helligdager.

Notifikasjon om rute- og charterflyging skal inneholde:

  1. Strekning
  2. Flygingens nummer (flight number)
  3. Flytype og registrering
  4. Tider og dager ruten planlegges operert

Periode ruten planlegges operert
Hjemmel for ovennevnte notifikasjonsplikt finnes i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) § 13-4.

For så vidt gjelder aerial work og lufttransport utenfor landingsplass åpen for allmenn bruk, vises det til AIC I 5/00.

For så vidt gjelder ruteflyging som ikke faller inn under EØS-avtalen, vises det til AIC I 6/00.

For så vidt gjelder charterflyging som ikke faller inn under EØS-avtalen, vises det til AIP Norge GEN 1.2-4 flg.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev