Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 04/10 Meteorological Observations from Offshore Installations on the Norwegian Continental shelf
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 04/10 19 OCT

Meteorological Observations from Offshore Installations on the Norwegian Continental shelf

The Norwegian Civil Aviation Authority (CAA-N) has for some considerable time worked to enhance meteorological observations from offshore installations on the Norwegian continental shelf. The objective is to improve meteorological observations as a contribution to safety, regularity and effectiveness.

Pursuant to the Norwegian Regulation on Aviation Meteorological Services (FOR-2008-01-28-81, BSL G 7-1) an improved observations system will be implemented by Statoil ASA, where a combination of METAR (manually prepared) and AUTOMETAR will be provided. The implementation date will be published by NOTAM.

METAR and/or AUTOMETAR will be prepared for these areas: Norne HTZ, Heidrun HPZ, Tampen HPZ, Oseberg HPZ, Heimdal HPZ, Sleipner HPZ and Ekofisk HPZ.

Every METAR issued from at least one installation or ship within a HPZ shall contain observation of sea surface temperature and sea state.

At no significant weather there is generally no major difference between the METAR and AUTOMETAR.

At significant weather there usually can be found differences in visual parameters like visibility horizontally/vertically, clouds and present weather.

AUTOMETAR gives exact meteorological values at a specific point. By presentation of visibility and cloud base the instruments will only provide data at the point they are located. Sensors are installed in the area that is most representative for the meteorological conditions at the installation.

The following are well known differences between AUTOMETAR and METAR:

  1. Generally AUTOMETAR presents lower visibility and cloud base than METAR
  2. Differences can increase when the air mass is unstable
  3. AUTOMETAR does not provide the cloud types CB and TCU
  4. NCD (No Clouds Detected) is only used in AUTOMETAR
  5. NDV (No Directional Variations) is only used in AUTOMETAR
  6. UP (Unidentified Precipitation) is only used in AUTOMETAR
  7. AUTOMETAR will always start with the term AUTO, stated after date/time in the string

The new system of using AUTOMETAR in combination with METAR on the Norwegian continental shelf will be evaluated after a period of approximately one year. The CAA-N sees the need for as complete data as possible to ensure improvement of the meteorological services offshore. The CAA-N would like to encourage all users of meteorological observations to provide feedback to the offshore installation on meteorological conditions considered to be of value for flight safety. The feedback will be a part of an evaluation of the meteorological services on the Norwegian continental shelf.


Overview of offshore installations with METAR/AUTOMETAR

Installasjon

ICAO kode

METAR/AUTOMETAR

Norne

ENNE

METAR

Heidrun

ENHE

METAR

Gullfaks C

ENGC

METAR

Statfjord B

ENFB

AUTOMETAR

Statfjord A

ENSF

AUTOMETAR

Snorre B

ENQR

AUTOMETAR

Snorre A

ENSE

AUTOMETAR

Oseberg A

ENOA

METAR

Troll C

ENQC

AUTOMETAR

Troll A

ENQA

AUTOMETAR

Heimdal

ENHM

METAR

Sleipner A

ENSL

METAR

Ekofisk

ENEK

METAR

Ula

ENLA

AUTOMETAR (not ready)

Valhall

ENVH

AUTOMETAR (not ready)

Some installations with METAR will issue AUTOMETAR when the HFIS-services are shut down.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev