Bakgrunnssjekk

Her finner du informasjon om hvordan du søker om bakgrunnssjekk.

Hvordan søke?

  1. Logg inn via ID-porten.

    Etter at du har logget deg inn:
  2. Søk om politiattest med knappen til venstre. Formålet skal være Luftfartstilsynets bakgrunnssjekk.
  3. Betal kr 430 med knappen til høyre («Til betaling»).
  4. Etter betaling blir søknad om bakgrunnssjekk tilgjengelig. Ved å trykke på den samme knappen som du brukte for betaling kommer du nå inn i søknadsskjema.

Problemer med utfylling av søknaden? Se vår veiledning til søknad om bakgrunnssjekk.

 

Før du søker:

Ha klar dokumentasjon for alle dine arbeids-/utdanningsforhold de siste fem årene. Husk at om du har vært arbeidsledig, må dette også dokumenteres.

Husk at for en effektiv saksbehandling er det viktig at du søker om både politiattest OG bakgrunnssjekk. Har du ikke fylt ut to søknader når du er ferdig, må du se over denne informasjonen en gang til.

Har du spørsmål til dokumentasjon, søknaden, status eller noe annet? Se vår FAQ for bakgrunnssjekk.

 

 

Kan du ikke søke digitalt?

Personer uten norsk fødselsnummer eller D-nummer må søke på papir. Om du må søke på papir, skal søknad og dokumentasjon sendes per post til oss.

Sender du søknaden på papir, må du også sende kopi av pass, førerkort eller annen gyldig ID.

Papirsøknader har noe lengre behandlingstid, og blir etterfakturert med kr 540.

Papirsøknaden består av 2 deler. Del 1 – søkers opplysninger og del 2 – fakturainformasjon.

Du kan søke om politiattest direkte fra politiet
 

Bosted utenfor Norge de siste fem år

Du må ha bodd sammenhengende i et EØS-land de siste fem årene eller være statsborger i et EØS-land for å få gyldig politiattest for bakgrunnssjekk.

Dersom du har bodd i EØS-land utenfor Norge i løpet av de siste fem årene, må du sende inn per post politiattest fra alle landene du har bodd i. Utenlandske politiattester må sendes i original, vi aksepterer ikke scannet/kopier. Unntaksvis kan politiattester fra land utenfor EØS legges til grunn, se securityforskriften § 41 andre ledd.

 

Hva er bakgrunnssjekk og hvem må søke om det?

En bakgrunnssjekk består av tre elementer: en identitetskontroll, en kontroll av arbeid/utdanning og eventuelle opphold de siste fem år, og en vandelskontroll.

Du må søke om bakgrunnssjekk dersom du:

  • skal ha ID-kort som gir adgang til sikkerhetsbegrenset område på norske lufthavner
  • skal ha crew-kort
  • skal gjennomsøke frakt og post
  • skal være sertifisert instruktør
  • er utpekt som stedlig ansvarlig for security (ansvarshavende for sikkerhet) av en virksomhet, eller er stedfortreder til denne funksjonen
  • skal være teknisk ansvarlig for sikkerhetsutstyr
  • skal delta i sikkerhetsutvalg

Personer som kan representere en risiko for luftfarten skal ikke få tilgang til landingsplasser og luftfartsanlegg, eller godkjennes for sentrale posisjoner i luftfarten for øvrig. Derfor har vi et krav til bakgrunnssjekk for alle nevnt over. Kravet til bakgrunnssjekk vil også bidra til å sikre allmennhetens tillit til sivil luftfart.

 

Postadresse

Luftfartstilsynet
Postboks 243
8001 BODØ

 

Trenger du hjelp?

Send en e-post til bakgrunnssjekk@caa.no, eller ring vårt sentralbord på 75 58 50 00.

Telefontider i forbindelse med bakgrunnssjekk er alle hverdager 09.00-11.00 og 12.00-14.30.

 

Referanse

Kapittel VI Adgang til sikkerhetsbegrenset område mv i forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv.